آشنایی با شرایط نرمافزاری اندروید

گوشیهای موبایل دیگر فقط برای تماس تلفنی یا پیامک استفاده نمیشوند و امکانات زیادی وارد این گوشیها شده است. اغلب موبایلها امکانات خود را به واسطه سختافزار گوشی به دست میآورند و نوع قطعاتی که در موبایلها استفاده شده است میتواند...

گوشیهای موبایل دیگر فقط برای تماس تلفنی یا پیامک استفاده نمیشوند و امکانات زیادی وارد این گوشیها شده است. اغلب موبایلها امکانات خود را به واسطه سختافزار گوشی به دست میآورند و نوع قطعاتی که در موبایلها استفاده شده است میتواند در تصمیم خریداران موثر باشد. مثلا نوع دوربین یا کیفیت صفحه نمایش میتواند قسمتی از کارآیی گوشی را مشخص کند. یکی دیگر از ویژگیهای اغلب گوشیهای جدید یا هوشمند نوع سیستم عامل آنها است. این سیستم عامل تعیین میکند چه نرمافزارهایی میتوانند روی آن نصب شوند و به دنبال آن صاحب گوشی چه امکاناتی را دریافت خواهد کرد. این ویژگی باعث شده تا یکی از عوامل موثر در خرید سیستم عامل گوشی باشد. سیستم عامل اندروید به دلیل تنوع بسیار بالای نرمافزاری اکنون در میان مهمترین گزینههای موجود قرار دارد. اگر به تازگی یک گوشی موبایل مجهز به سیستم عامل اندروید خریداری کردهاید خواهید دید که استفاده از این دریای بیکران نرمافزارهای اندروید چندان هم ساده نیست و احتیاج به اطلاعات اولیه دارد.

گوگل به طور رسمی از نصب نرمافزار (App) از طریق کامپیوتر پشتیبانی نمیکند و برخلاف سایر گوشیها برای نصب برنامهها فقط میتوانید از اندروید مارکت یا فروشگاه نرمافزاری این سیستم عامل (به آدرس market.android.com) برنامه تهیه کنید. برای استفاده از فروشگاه نرمافزاری نیز راه حلهای متفاوتی وجود دارد. راه حل اول این است که از طریق برنامه موجود در منوی گوشی به این فروشگاه مراجعه کنید و با جستوجوی برنامه و یافتن آن، اقدام به نصب برنامه کنید. برخی از سایتها نیز نرمافزارهای اندروید را معرفی میکنند و به جای پیوند به صفحه بارگذاری، از طریق یک بارکد نشانی آن را میدهند.

این بارکد که به صورت مربعیشکل و حاوی نقطههای سیاه سفید است، توسط نرمافزارهای اسکنر و از طریق دوربین گوشی اسکن میشود، سپس

● نرمافزار

(مانند Barcode Scanner یا QR Droid) به طور خودکار به صفحه اختصاصی آن برنامه در فروشگاه گوگل میرود.

پس برای استفاده از این شیوه باید ابتدا یک نرمافزار اسکنر بارکد تهیه کنید که به راحتی در اینترنت پیدا میشود و زمانی که این بارکد را مشاهده کردید با اجرای نرمافزار اسکنر، دوربین را جلوی مانیتور قرار دهید.

تا اینجا مشکلی وجود ندارد و به راحتی میتوانید برنامهها را پیدا کنید اما مساله یا مشکل اصلی این است که آدرسهای اینترنتی ایران تحت تحریم هستند و اجازه دسترسی به فروشگاه را ندارند. برای حل این مشکل نیز باید به دنبال برخی روشهای خاص برای عبور از فیلترهای اعمالشده توسط گوگل بگردید و با استفاده از ویپیان این تحریمها را دور بزنید. توضیح بیشتر این مورد از حوصله این بحث خارج است ولی معمولا اغلب کاربران با روشهای معمول آشنایی کافی دارند. یک راه دیگر نیز استفاده از بستههای نرمافزاری است. این بستهها شامل مجموعهای از برنامههای اندروید هستند و از طریق فروشگاهها و حتی سایتهای اینترنتی فارسیزبان نیز به راحتی یافت میشوند. همان طور که در ابتدا گفته شد گوگل به طور رسمی از نصب برنامه غیر از آنچه که از طریق سایت خود ارایه میشود، پشتیبانی نمیکند و به همین دلیل باید از نرمافزارهایی مانند PC SUITE اندروید استفاده کنید که به زبان کرهای است ولی از انگلیسی هم پشتیبانی میکند.

● رام (ROM) چیست

سیستم عامل اندروید توسط شرکت گوگل عرضه شده و دارای هسته متن باز است. به این معنی که کدهای آن در اختیار همگان قرار دارد و برنامهنویسان میتوانند بر حسب تمایل برای این سیستم عامل، نرمافزار تولید کنند. باز بودن اندروید فقط منحصر به برنامههای آن نیست و حتی سیستم عامل هم شامل این موضوع میشود. گوگل یک نسخه مطمئن و پایدار از اندروید را برای گوشیهای مختلف پیشنهاد میکند ولی شما هم میتوانید از یک نسخه دیگر استفاده کنید. زمانی که از رام صحبت میشود، منظور همین نسخههای تغییریافته(Custom ROM) اندروید است. به عنوان مثال کاربران ایرانی برای پشتیبانی از زبان فارسی یکی از نسخههای اندروید را تغییر دادهاند که این نسخه هم تحت عنوان رام مطرح میشود. رامهای تغییریافته مورد تایید گوگل و سازندگان گوشی نیستند و به همین دلیل گوگل در صورت شناسایی یک رام غیر از رام اصلی امکان دسترسی به نرمافزارهای مارکت را نمیدهد. ضمن اینکه احتمال دارد گوشی از شرایط ضمانت و گارانتی خارج شود.

● روت (ROOT) چیست

در گوشیهای موبایل چندین سطح حافظه وجود دارد. یک سطح از آن کاملا عمومی است و کاربران میتوانند آهنگها یا عکسهای خود را در آن کپی کنند. سطح دیگری از حافظه نیمهاختصاصی است و محلی است که برنامههای عادی نصب میشوند. یک سطح دیگر از حافظه نیز وجود دارد که محل نصب سیستم عامل، کرنلها، سرویسها و برخی موارد مهم است. به این سطح از حافظه روت یا ریشه (Root) گفته میشود. دسترسی به این سطح برای کاربران و نرمافزارها ممنوع است زیرا خطا در این قسمت میتواند باعث از کار افتادن گوشی شود. ویروسها و جاسوسها نیز در صورت دسترسی به این قسمت میتوانند اطلاعات مهم سیستم را منتشر کنند. اما گاهی اوقات برای نصب یا اجرای برخی نرمافزارها لازم است به این قسمت دسترسی داشته باشیم پس باید این دسترسی آزاد شود که به این کار روتکردن (Rooting) گفته میشود.

● نصب روی کارت حافظه

نرمافزارهای اندروید روی حافظه داخلی گوشی نصب میشوند. این فضا برای گوشیهای مختلف میتواند متفاوت باشد با این حال آنچه مشخص است این است که حافظه درونی گوشیها نسبت به سایر حافظهها محدودیت بیشتری دارد و با نصب برنامههای مختلف حجم آن کاهش پیدا میکند. یکی از راهحلهای جایگزین نصب برنامه در کارت حافظه است که برای این کار باید تنظیمات گوشی تغییر پیدا کند.

در نسخههای اندروید ۲/۲ به بعد این کار از طریق منوی تنظیمات گوشی قابل انجام است ولی در نسخههای قبلی که در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد گوشیهای موجود اندروید را تشکیل میدهند باید از روشهای دیگری استفاده کرد. یکی از راهحلها استفاده از نرمافزارهایی مانند App۲SD یا MoveApps است. راه دیگر تغییر رام گوشی به نسخههایی است که از کارت حافظه پشتیبانی میکنند و برای این کار باید پارتیشنهای موجود روی کارت حافظه تغییر داده شوند. یک راه دیگر نیز انجام تغییرات در فایل تنظیمات گوشی است. این سه راهحل هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند و البته برای هر سه مورد باید گوشی روت شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد